BRANDER
Tűnj ki a TÖMEGBŐL!
Betöltés, kérlek várj!
Új időknek új meetingjei
írta: BRANDER - 2021. április 01.

Avagy miként tervezte újra a világ a munkavégzést a koronavírus idején

Bő egy évvel ezelőttig a világ nagy része abban a hitben élt, hogy a Skype és a FaceTime remek lehetőség, ha távol élő barátokról és rokonokról van szó. Viszonylag ritkán fordult elő ugyanis egy átlagos, irodai munkát végző munkavállaló esetében, hogy videókonferenciákon vegyen részt nap mint nap a közvetlen kollégáival.

Aztán tavaly márciusban minden megváltozott: a kávé melletti megbeszélésekből Zoom meeting lett, a baráti találkozókból sokszobás videóchatelések, a családi összejövetelekből zavaros Skype-olások. Így vagy úgy, de megszoktuk és elkezdtük eköré szervezni a személyes kapcsolatainkat, a videós kapcsolattartási formák a mindennapjaink részévé váltak, és ez hatványozottan igazzá vált az irodai alkalmazottak életére, hiszen nekik az interperszonálison túl a munkakapcsolataikat is az online térre kellett adaptálniuk. De nem csak a munkavégzés új otthona lett a digitális világ, hétről hétre egyre több szolgáltatás költöztette át magát a virtuális térbe. Az egész világ becsekkolt online.

Munkavégzés az online térben

Bő egy évvel vagyunk a koronavírus magyarországi megjelenése után, és sokunknak déjá vu-je lehet, hiszen a jelenlegi helyzet nagyban hasonlít 2020 ugyanezen időszakához. A különbség a naptáron kívül a tapasztalatainkban érhető tetten: rövid idő alatt integráltuk magunkat és a környezetünket a megváltozott körülményekbe, elsajátítottuk az ezzel járó új ismereteket. És így tett az egész ország is: emberek milliói váltak néhány nap alatt olyan programok felhasználóivá, amelyekről azelőtt még csak nem is hallottak.

De ez nem csak a munkavállalókra igaz: diákok, tanárok, nagyszülők kényszerültek a webes világ vívmányaival boldogulni és beépíteni azokat a mindennapjaikba. Az online csatornák hihetetlen mértékben felértékelődtek, míg korábban egy Zoom meeting vészmegoldásként jöhetett csak szóba, rövid idő alatt mint egyetlen lehetőség maradt.

Amíg a 2020-as év a digitális munkavégzés éveként írta be magát a történelembe, körvonalazódni kezdett, hogy miután visszaáll a világ rendje, a megváltozott munkavégzési szokások korántsem biztos, hogy valaha visszatérnek a korábbi évek sztenderjéhez.

Hiszen már egy éve figyeljük és látjuk, hogy így is lehet. Munkahelyek százezrei alkalmazkodtak egyik napról a másikra az átalakult körülményekhez, és látták el feladataikat ugyanúgy, hiszen amíg a környezet változott, addig a rájuk bízott feladatok a régiek maradtak. A gyors és kényszerű váltással azonban hatalmas pszichológiai nyomás nehezedett vezetőkre és alkalmazottakra egyaránt, amelyek az amúgy is erős terhelés mellett tovább árnyalták a közhangulatot.

Az elmúlt időszak a bizonytalanságról és arról szólt, hogy az életünk minden területén alkalmazkodnunk kellett és elfogadnunk az új normálist, ami nem egy állandó állapot volt, gyakran hétről hétre változott. A járvány már több mint egy éve tart, tehát egy olyan huzamosabb időről van szó, ami szakemberek szerint már elég ahhoz, hogy a lecsengésével ne akarjunk minden téren visszatérni a régi kerékvágásba. Ahogy 2020 a digitális munkavégzés éve volt, addig 2021 - az eddigiek alapján - a rugalmasság éve lesz.



HR és pszichológia a megváltozott körülményekben

Az emberek élete megváltozott, és hiba lenne azt gondolnunk, hogy a járvány elmúltával minden új szokást visszacserélnek majd a régire. Jó példa erre az online vásárlás, ami soha nem látott rekordokat döntögetett már a vírus első hulláma alatt is. Ez az egyik olyan szegmens, amiről a szakértők egyöntetűen azt állítják, hogy nem tér vissza a koronavírus-járvány előtti állapotába. Nem pusztán elővigyázatosságból, sokkal inkább azon kedvező tulajdonságai miatt, amit a vírustól függetlenül - de annak köszönhetően - tapasztaltak meg, és kezdtek el egyre jobban értékelni a vásárlók (pl. érintésmentes fizetés és szállítás, nagyobb választék, energia- és időmegtakarítás).

Hasonlóan működik ez a metódus a megváltozott munkavégzésben is, azonban nem mehetünk el amellett, hogy még azon szerencsés cégek és munkavállalók esetében, akiknek profiljukból és munkájukból adódóan az otthoni munkavégzés alternatívaként szóba jöhetett, előfordulhatnak az alábbi negatív hatások, amikre a munkáltatóknak érdemben kell reagálniuk.

-Az irodai környezet hiánya - nem csak abban az esetben, amikor az otthoni munkavégzés zavartalansága nem biztosított.
- Személyes kontaktus hiánya a kollégákkal - legyen szó akár csak egy közös kávéról vagy ebédről.
- A munkaidő és a privát idő elkülönülésének hiánya - nincs meg a munkába menés és jövés rituáléja, a munkatér is összecsúszik a személyes térrel.
- Bizonytalanság és kiszámíthatatlanság - akár az egészségügyi helyzetet, akár a cég jövőjét illetően.

Ezekkel a problémákkal számtalan cég küzd, azonban a megoldás is éppen ilyen számtalan. Ideális esetben, némi ráfordítással emlékezetes programot szervezhetünk beosztottjainknak, akik így kiszakadva a megszokott monotonitásból, igazi közösségi élményben részesülnek majd. Legyen az online csapatépítő, közös ebédfőzés a Zoomon (amihez házhoz is küldhetjük nekik a hozzávalókat), vagy akár az érdeklődési körüknek megfelelő élő előadások az online térben.

Amennyiben azonban komolyabb hangulati vagy mentálhigiénés problémákat észlelünk, ne féljünk bevonni szakembereket is a változások és a bizonytalanság elfogadásának és feldolgozásának segítségére. A cél, hogy közel maradjunk akkor is, amikor egy egész világ tartja a távolságot.

Egyelőre még nem tudjuk biztosan, hogy mikor és milyen ütemben áll helyre a korábban megszokott világ, azonban a cégeknek fel kell készülniük arra is, ha a munkavállalók nem igénylik a régi rend visszaállítását, és valamilyen hibrid megoldással kívánnak a továbbiakban élni.

Ne feledjük, 2021 a rugalmasság éve!

Korábbi bejegyzések


Generációs Marketing
írta: BRANDER - 2021. március 25.