Hol kezdjük? Az elején!
Ahhoz, hogy megértsük az egyes cégek marketing stratégiáit és kielemezzük őket a későbbiekben, először nézzük, mit jelent a marketing stratégia és mik az alkotóelemei.
A cél hogy elérjük a vevővinket (mert már van egy jó ötletünk, felfigyeltünk a piaci résre és megvannak a megfelelő eszközeink). Itt jön az elengedhetetlen és kedvenc rendszerünk, a marketing, ahhoz pedig egy jól átgondolt stratégia. A marketingmix első verzióját 1948-ban James Culliton fejezte ki aképp, hogy a marketing döntéseknek olyasfélének kell lennie, mint egy receptnek. Ezt 1953-ban Neil Borden folytatta az Amerikai Marketing Szövetség (American Marketing Association) elnöki ülésén, ahol már egy lépéssel tovább ment és Marketing Mix-nek nevezte el a jelenséget. Végül E. Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem (Michigan State University) marketing professzora 1960-ban írta le a 4P kifejezést, és kapcsolta össze a marketingmix fogalmával. Mára a marketingmix széles körben elterjedt a marketing oktatásában és gyakorlatában egyaránt.
A marketing mix (4P, Hardcore vállalkozóknak 7P) a következő elemekből áll:
1 TERMÉK (PRODUCT)
2 ÁR (PRICE)
3 ÉRTÉKESÍTÉSI CSATORNA (PLACE)
4 PROMÓCIÓ (PROMOTION) A 4P modellt először E. Jerome McCarthy javasolta 1960-ban a “Basic Marketing – A Managerial Approach” című könyvében. McCarthy szerint a 4 elem változtatható hosszútávon, azonban rövid távon a terméket és az értékesítési csatornát nehéz módosítani. Mire a poszt végére érsz, pontosan érteni fogod, mire gondolt a marketing guru.
Termék nem csak fizikai lehet, szolgáltatás is (lsd. tanácsadás, tolmácsolás).
Bármi ide tartozik, amit értékesítünk. Központi elem, mert megfelelő minőségű termék vagy szolgáltatás nélkül még a kiváló reklámakciók sem hozhatnak piaci sikert. Elengedhetetlen meghatározni azt, milyen problémát oldunk meg a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal, milyen funkciókkal, előnyökkel rendelkezik és mik a ciklusai. (valószínűleg egy kifejezetten téli kabátokat árusító webshop nem nyár közepén fogja produkálni a legmagasabb eladási számokat, így érdemes dzsekikre is fókuszálnia). A Termék elemei közé tartozik tehát az életciklus, dizájn, csomagolás, minőség, garancia, választék, márkapolitika)
Itt azt kell figyelembe venni, hogy a vásárlónk mennyit fizet a termékért vagy szolgáltatásért.
Ha a termék piaci értéke nem egyezik azzal az értékkel, amiért kínáljuk a fogyasztónak, akkor másnál vásárolja meg. Tehát nem csak az befolyásolja az árat, hogy a vállalkozónak milyen előállítási költségei vannak mielőtt a fogyasztóhoz ér hanem az is, hogy a fogyasztók hogyan látják, és a versenytársak hogyan árazzák magukat. Minden esetben készítsünk PNL-t (Profit & Loss azaz Profit & Veszteség táblát) mert a számok nem hazudnak. A legtöbb vállalkozó munkája elején, amikor még meg van indulva és örül hogy a saját vállalkozásában dolgozhat és a saját termékeivel foglalkozhat, elfelejt számolni. Velünk sem volt ez máshogy, amikor megindul az alkotói szellem, azon vagy hogy minden frankó legyen, az ügyfeleik elégedettséggel gondoljanak Rád és máskor is jöjjenek, közben pedig mínuszt termeltél. Aztán nem érted, mi történik, amikor mindenki örül a közös munkának. A rossz árazás, az történt.
Egy száraz, de nagyon fontos egyszerű Excel táblával kiadja magát az az érték, amiről el lehet indulni (amiért megéri!), hogy aztán ebből kalkuláljuk a kedvezményeket figyelembe véve a fogyasztói árérzékenységet is. Jó tanács: A saját idődet mindig kalkuláld bele.
Lehetnek eladási pontok (bolt, webshop) vagy bármilyen olyan csatorna ahol elérjük a vevőinket (akár direkt sales látogatás). Sokszor elhangzik az a mondat, hogy jó helyen kell lennünk a jó időben a jó termékkel – ezért nagyon fontos az, hogy a megfelelő platformokon szerepeljünk ahol a potenciális vevőkből valódi vevőket csinálhatunk.
4 PROMÓCIÓTalán a legizgalmasabb „P”, ugyanis ez a kommunikációs politika.
Reklám, E-mail marketing, Közösségi média marketing, SEO, Ads, Pr, direkt marketing – Fontos hogy a reklám és marketing között hatalmas a különbség, ugyanis a reklám csak egy eszköz a teljes marketing tevékenységünkben.
Alapvető kérdései:
Milyen üzenetet, milyen reklámeszközön és mikor juttassuk el a fogyasztókhoz? Hogyan mérjük a reklámkampány eredményességét?
Feladatai:
hirdetés, Public Relations, promóció, kreatív- és médiaterv, reklámköltésgvetés, hatás- és hatékonyságvizsgálatok.
Legyünk körültekintőek, amikor kiválasztjuk azt, milyen csatornákon reklámozunk és hogyan. Nem kérdés hogy válasszunk olyat, ahol a célcsoportunk jelen van. Például a tinédzsereket szólítanánk meg, akkor irány a Közösségi média (Facebook, Instagram, TikTok), hogyha az idősebb generációt, akkor ne kapacitáljunk ezekre az oldalakra, leginkább a nyomtatott hirdetésekre fókuszáljunk. Tervezzük meg a stratégiát, a kommunikációt, a csatornákat majd alkossuk meg jól érthetően az üzenetünket. Aztán MÉRJÜNK, MÉRJÜNK, MÉRJÜNK.
Most hogy ismered az alapokat, elindultál azon az úton, amin a legnagyobbak is járnak.