BRANDER
Tűnj ki a TÖMEGBŐL!
Betöltés, kérlek várj!
Influenszer marketing
írta: BRANDER - 2021. április 21.

A kulcs a hitelesség - avagy hogyan működik az influenszer marketing?

Fogalmak:

Közösségi média: Olyan médium, amit a felhasználók töltenek meg tartalommal. Napjainkban a legfelkapottabb közösségi média platformok a Facebook, az Instagram, a YouTube és a TikTok.

Influenszer: Más néven véleményvezér, egy olyan befolyásos személy, aki a közösségi médiában hírnevet szerzett, tartalmat gyárt, ezzel pedig befolyásolni képes a követőit, akár véleményformálás, akár fogyasztói viselkedés tekintetében. Követőszám alapján a következő kategóriákat különböztetjük meg:

Nanoinfluenszerek - követőszám { 5.000
Mikroinfluenszerek - 5000 { követőszám { 100.000
Makroinfluenszerek - 100.000 { követőszám { 500.000
Megainfluenszerek - 500.000 { követőszám

Influenszer marketing: Az elmúlt évek egyik legfelkapottabb online marketingeszköze: a hirdetők a célcsoport közvetlen elérése helyett egy véleményvezér által igyekeznek befolyásolni a követőket. Ezek az influenszerek a kommunikációjuk során az adott márkával kapcsolatos információkat és saját tapasztalatokat osztanak meg, aminek két fő célja a márkaépítés és a vásárlás ösztönzése.



A rádiótól a YouTube-ig

Az elmúlt évtizedben a közösségi média hatására addig soha nem látott mértékben felgyorsult az információáramlás: az Egyesült Államokban a rádiózás 40 év alatt ért el 50 milliós hallgatóságot, ez a szám a televíziónak már csupán 15 évébe telt, míg ma egy felkapottabb videó néhány nap alatt eléri ezt a YouTube-on.

Azonban, ahogy egyre több impulzus ér minket, fogyasztókat, úgy válunk egyre inkább immunissá a hagyományos reklámokra, és éleződünk ki a manipulatív technikákra épülő hirdetésekre. Erre a közösségi média volt a legnagyobb hatással, hiszen itt nyílt először lehetősége a fogyasztónak azonnal reagálnia egy-egy reklámra, legyen az akár negatív, akár pozitív vélemény.A márkáknak pedig érdekükben áll válaszolni ahhoz, hogy a kommunikáció a platformhoz hű, vagyis kétirányú és hiteles legyen.

A hirdetők egyre inkább a személyes kapcsolat felé orientálódnak a reklámjaik célzásaikor, ezzel egy sokkal ősibb műfajhoz nyúlva: az ajánláshoz. Az influenszer marketing mögött az az emberi viselkedésforma áll, hogy a saját tapasztalaton alapuló élményt hitelesebbnek érezzük, mint egy írott vagy képi reklámot, ami mögött a legtöbb esetben nincs valós impulzus.



Az influenszer marketing

Sokszor a leghitelesebb reklám egy olyan családtag vagy barát ajánlása, akinek adunk a véleményére, ezek a javaslatok pedig többnyire önzetlenek és díjazásmentesek. Ezzel szemben a közösségi médiában jelen lévő influenszerek és a hozzájuk kapcsolódó ajánlások általában ellenszolgáltatásért cserébe jönnek létre (tárgy, szolgáltatás vagy anyagi természetű), ami természetesen nem zárja ki a hiteles, valódi tapasztalaton alapuló ajánlást. A márka, abban a pillanatban, hogy szerződést köt az influenszerrel, szert tesz annak közönségére is, egy olyan csoportra, akik alapvetően nagyon nyitottak és fogékonyak az adott véleményvezérre. Ilyen módon a terméket vagy a szolgáltatást egy, a márka értékeit valló személyen keresztül juttatja el hozzájuk.



A márka és az influenszerek kapcsolata

Felhasználóként az egyik veszélyforrás, hogy sosem tudhatjuk, az ajánlás mögött valós vagy hamis tapasztalat áll-e. Az influenszerek követőtáborukat általában annak a tevékenységnek köszönhetően szerezték, amiben tehetségesek, amivel ilyen vagy olyan módon kitűnnek a tömegből, legyen az a divat, az utazás vagy akár a zero waste életmód. Abban az esetben, amikor egy véleményvezér ellenszolgáltatásért cserébe reklámoz, a valódiság mint mindig, itt is kulcsszerepet játszik: fontos, hogy ne vegyen részt olyan együttműködésben, ami a személyétől, korábbi posztjaitól, vagy akár egész profiljától távol áll. Ez nemcsak a saját, de az ajánlott márka hitelességének érdekében is kiemelten fontos! Gondoljunk csak bele, ha egy addig a vegán és zero waste életmódot hirdető influenszer oldalán egyszerre gyorséttermi vagy akár műanyagpalackokat forgalmazó cég hirdetését vennénk észre, azonnal megrendülne a személyébe vetett hitünk. Ugyanakkor a márka is negatív színben tűnne fel, akár az addigi követői előtt is, hiszen egy olyan karakteren keresztül próbált meg célcsoportot megszólítani, aki erre - egész egyszerűen a személye és profilja miatt - alkalmatlan.



Az együttműködés típusai

Ahhoz, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el, és az együttműködés meghozza a kívánt konverziót, - lehetőségeinkhez mérten természetesen - mérlegelnünk kell, hogy melyik éri meg nekünk jobban:
» a lehető legtöbb influenszert és platformot bevonni, így jelentősen megnövekedett marketingköltséggel számolva, viszont nagyarányú konverziót remélve;
» vagy „nehezen megszerezhető”, akár kisebb, de koncentráltabb követőtáborral rendelkező véleményvezéreket szerződtetni.

Bármelyik stratégiát is választjuk, azokon belül is több módon működhetünk együtt influenszerekkel, így a szerződés előtt érdemes feltérképeznünk a lehetőségeinket. A jelenlegi piacon az alábbi poszttípusok a leggyakrabban előfordulók, illetve természetesen ezek számtalan kombinációja:

· Dedikált poszt: Az együttműködés ezen formájában meglehetősen erős a hirdetői megjelenés a posztokban. A szöveg és a kép teljes egészében a termékről vagy a szolgáltatásról szól.
· Ajánlás: Egy nagyobb követőtáborral rendelkező influenszer egy kisebbel rendelkezőt ajánl, akár valamilyen „kézzel fogható” együttműködés okán (pl. két márka közös kollekciója, stb.).
· Említés/termékelhelyezés: Ez a típus tűnik első ránézésre a legkevésbé reklámnak: a hirdetés maga szinte elveszik a tartalomban, éppen csak megjelenik az adott termék vagy szolgáltatás.
· Reklám: A 3+1 kategória: ebben az esetben a hirdető a tartalomgyártó, és ezekben a tartalmakban szerepel az adott véleményvezér.

Ezen döntések meghozatalához ajánljuk a jelenlegi hazai és nemzetközi közösségimédia-piac és a korábbi influenszermarketing-kampányok tanulmányozását!

Ha szeretnél többet megtudni arról, milyen lehetőségeid vannak a piacon, milyen influenszerekkel tudnál együtt dolgozni, keress bennünket bizalommal!

BRANDER.hu

Korábbi bejegyzések


Új időknek új meetingjei
írta: BRANDER - 2021. április 01.