BRANDER
Tűnj ki a TÖMEGBŐL!
Betöltés, kérlek várj!
Karácsonyi reklámok – termékeket vagy..
írta: BRANDER - 2021. december 20.

Karácsonyi reklámok – termékeket vagy érzéseket promotálnak?

Ahogy érkeznek az ünnepek, úgy hozzák magukkal a karácsonyi filmek mellett a kötelező karácsonyi reklámokat is a képernyőinkre.

Az ünnepi időszakra a márkák kiemelt figyelmet fordítanak, hiszen az éves költésük nagy részét ilyenkor bonyolítják az emberek, és a marketingeseknek erre az időszakra nincs is fontosabb dolguk, hogy mint hogy elérjék, náluk, velük, általuk tegyék ezt a felhasználók. A karácsonyi kampányra a cégekés márkák egy részereklámkampányként tekint, tehát nemcsak reklámfilmeket forgatnak, hanem jelen vannak több platformon is – rádió, PR, CSR-tevékenység, online a közösségi médiában és bannereken, az utcákon és utakonóriásplakátokon, citylight-on. Ezek a különbözőfelületek változatos lehetőségeket biztosítanak, illetve más-más célcsoportot célozhatunk meg velük, azonban origójuk általában maga a reklámfilm, az egyéb megjelenések arra apellálnak, hogy a reklámot láttuk, így a többifelületről már régiismerősként köszön vissza nekünk az üzenet. Éppen ezért, ebben a cikkben a klasszikus értelemben vett karácsonyi reklámot, a tévéreklámot vesszük szemügyre.


A 2021-es karácsony más, mint az eddigiek, és bár tudjuk, hogy a tavalyi is más volt, de az idei másságnak pozitív felhangja van: újra lehetünk együtt. Míg egy évvel ezelőtt a világ azzal szembesült, hogy sokunk életében a 2020-as lesz az első olyan karácsony, amikor vagy kevesebben, vagy egyáltalán nem gyűlünkössze a fa alatt, és számos eszköz és alternatív megoldás kellett ahhoz, hogy egy hellyel-közzel karácsonyt kapjunk (emlékezzünk csak vissza, micsoda lehetőség volt ez számos márkának a karácsonyi kampányukra), addig az idei karácsony arról szól, hogy a tavalyi nehézségek után, idén újra a személyes találkozásoké, a nagybetűs családé az ünnep, legyünk együtt, legyünk boldogok, és – nem utolsó sorban – vásároljunk, rendeljünk, fizessünkelő.

Egy jó reklámot úgy tudunk megalapozni, ha pontosan tudjuk kinek, mit és hogyan szeretnénk elmondani. Terméket értékesíteni, esetleg márkánk népszerűségét növelni, mindezt észérvekkel, érzelmekkel vagy erkölcsi ráhatással. Kijelenthető, hogy az, hogy melyik irány lehet a leginkább megtérülő és melyik üzenet fog célba érni, szektoronkénteltérő.

A karácsonyi reklámnak ezen túl kell lépnie. Az év legérzelmesebb időszakában mérlegelnie kell a cégeknek, mégpedig azt, hogy nem feltétlenül egy-egy konkrét termék értékesítése a legcélravezetőbb, sokkal inkább a márkaépítés az, ami hosszabb távon is hozhat sikert. Túlnyomórészt ezért is az utóbbi az, ami mellett a nagy márkák évről-évre leteszik a voksukat, és létrehoznak valamit, ami műfaját tekintve már inkább kisfilmnek, rövidfilmnek, sok esetben valamiféle storytelling alapú műalkotásnak tekinthető. Ezekben a reklámfilmekben természetesen rendre megjelenik maga a márka, azonban egy kiválasztott termék megvételére való ösztönzés helyett történetet kapunk, aminek mondanivalója az adott márka értékeiből táplálkozik, illetve a karácsonyhoz fűződő érzésekés hangulatok közül ragad ki egyet, és ezt próbálja azonosítani önmagával. Összetartozás, törődés, gondoskodás, odafigyelés, szeretet, család, boldogság – ugye mindannyian látunk magunk előtt ékszermárkát, áruházláncot, üdítőital- vagy csokoládémárkát, telefon- és internetszolgáltatót?

Ahogy korábban említettük, az idei karácsony friss muníciót biztosított a cégeknek a karácsonyi reklámfilmjükhöz, és a legtöbben nem is féltekélni a lehetőségekkel. Minden évben (a tavalyi évben pedig addig soha nem látott módon) a telekommunikációs szektor klasszikusan az, akinek a leginkább testhez álló a szolgáltatásukat a családdal, az együttléttelés az összetartozássalösszekapcsolni, éppen ezért is, talán nekik a legnehezebb ebben a műfajban megújulni. Gondoljunk csak bele, azokkal, akikkel nem tudunk személyesenegyütt ünnepelni, hogyan tudatjuk, hogy gondolunk rájuk, szeretjük őket? Felhívjuk telefonon, videóhlívásokat indítunk az interneten, mindezt természetesen az adott cég által szolgáltatott eszközökkel és csatornákkal. Ez hosszú idő óta így van, az alaphelyzet tehát, amiből a telekommunikációs cégek marketingesei dolgozhattak, sokáig változatlan volt. A tavalyi világjárvány ezért is adott ennek a szektornak egy új löketet: kiemelten fontos lett az ünnepek alatt az embereknek a gyors internet, a megbízható telefonvonal, illetve egyáltalán a tudat, hogy egy ilyen nehéz helyzetben is van módja az együttlétnek, a közös ünneplésnek.

Azoknak a cégek, akik az ünnepi időszakban nem egy adott termékük eladásait szeretnék emelni, sok út létezik a márkájuk népszerűsítésére. A többségük megható pillanatokat szeretne okozni, teszi mindezt úgy, hogy egy egyszerű, szívre ható, de társadalmilagvalóban fontos üzenetet közvetít, felfűzve mindezt a már fent is említett, család-összetartozás-odafigyelés láncolatra, így évről-évre egyre több szívhez szóló karácsonyi reklám születik. Akadnak persze bőven, akik a humor eszközével élnek, és a közhelyes, mindenki által ismert és átélt helyzeteket mutatják be más köntösben, ezzel is oldva az ünnepi rohanás okozta feszültséget.

Decemberben számos lista íródik a legjobb karácsonyi reklámokról, ‘idei’ vagy ‘minden időkcímszavakkal, így mi is megpróbálkoztunk egy átfogóbb gyűjtést készíteni, külföldön és itthon is látható ünnepi reklámokból. Az alábbi rövid gyűjtés erősen szubjektív, hiszen minden évben tucatjával lepik el a piacot a jobbnál jobb karácsonyi reklámok, így a lista inkább szórakoztató, mint teljes körű.

Jó szórakozástés boldog ünnepeket kívánunk!

BRANDER.hu


IKEA

A svéd cég számtalanszor bizonyította, hogy ha társadalmi kérdés van terítéken, bizony nem félnek véleményt nyilvánítani. Ugyanilyen erős a hangjuk akkor is, ha humorról van szó. A 2019-es karácsonyi reklámjukban ez utóbbi mellett tették le a voksukat.
› www.youtube.com/watch?v=w0EKS2YfLc0

JOHN LEWIS

Bár hazánkban nincs jelen a piacon az áruház, mégis sokan ismerik a nevét, hiszen sokak számára összeforrt a felejthetetlen karácsonyi reklámokkal: évről-évre hatalmas várakozás övezi, mivel áll elő az ünnepi időszakra a John Lewis. A listára egy 2019-es reklám került, de bármelyik megállná itt a helyét, érdemes szemezgetni közülük.
› www.youtube.com/watch?v=7xGW_M0O4xI

EDEKA

A valaha készült talánlegmeghatóbb karácsonyi reklám. A német élelmiszerlánc egy fontos kérdést feszeget, miszerint szánunk-e elég időt a családra a rohanó hétköznapokban, vagy éppen, ebben az esetben, a rohanó karácsonyi időszak alatt.
› www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo

LIDL

Az idei reklámjuk, bár jelenít meg termékeket, inkább arra az üzenetre helyezi a hangsúlyt, hogy a márka értékálló és elkötelezett a minőség iránt, mindezt rengeteg humorral teszi, ami a karácsonyi reklámok esetében a ritkábban használt eszköz, de ugyanolyan ütős tud lenni, mintha a megríkatásunk lenne a cél.
› www.youtube.com/watch?v=SfexHlJ-BVU

SAINSBURY’S

A brit áruház 2014-es kisfilmjében sehol egy karácsonyfa, egy égősor, egy ünnepi ebéd, de még egy rénszarvasos csomagolópapír sem, egyetlen ajándék van csak: egy csokoládé. Merészés váratlan díszletet választott ugyanis a cég abban az évben: egy 1914-es világháborús helyszínt - de puskaropogás helyett barátkozást és törődést mutatnak. Mégiscsak karácsony van.
› www.youtube.com/watch?v=NWF2JBb1bvM

COCA COLA

Az örök klasszikus. Aki a kilencvenes években találkozott ezzel a reklámmal (vagy a 2000-es években a későbbiverzióival), annak a Coca Cola kamionja és a karácsony fogalma összeforrt. Sokan ezt a reklámot tartják a karácsonyi reklámfilmek Alfájának és Omegájának.
› www.youtube.com/watch?v=ogetBqMgau0

Korábbi bejegyzések


Lehetünk-e felejthetetlenek, avagy min múlik egy..
írta: BRANDER - 2021. október 07.